Kwestia hulajnóg elektrycznych była długo nieuregulowana w polskim prawie, co prowadziło do licznych kontrowersji. Użytkownicy często nie wiedzieli, gdzie mogą jeździć, jakie przepisy ich obowiązują ani czy muszą posiadać specjalne uprawnienia. Wszystko zmieniło się 20 maja 2021 roku, gdy weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła nowe zasady dotyczące używania hulajnóg elektrycznych. Przepisy określają również, gdzie można poruszać się hulajnogą elektryczną. Zgodnie z nowym prawem użytkownicy hulajnóg elektrycznych mają obowiązek korzystać z dróg dla rowerów lub pasów ruchu dla rowerów, a w przypadku ich braku – z jezdni, pod warunkiem, że obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jazda po chodniku jest dozwolona jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy brakuje drogi rowerowej, a maksymalna prędkość hulajnogi musi wtedy wynosić 6 km/h, aby nie stwarzać zagrożenia dla pieszych.
Zgodnie z przepisami hulajnoga elektryczna jest pojazdem, który można zaliczyć do kategorii UTO, pod warunkiem spełnienia pewnych wymogów, takich jak:
• Muszą być wyposażone w napęd elektryczny
• Maksymalna prędkość nie może przekraczać 20 km/h
• Muszą być prowadzone przez osobę poruszającą się na stojąco
• Hulajnoga nie może posiadać siedzenia ani pedałów
Jednakże, biorąc pod uwagę powyższe kryteria, hulajnogi elektryczne niekoniecznie można jednym tchem nazwać urządzeniami transportu osobistego. Dlaczego?
0 Comments