Jak wymienić oponę i dętkę w hulajnodze Motus PRO?

Jak wymienić oponę i dętkę w hulajnodze Motus PRO?

Niezależnie od tego, jak bardzo dbamy o swoją hulajnogę, wraz z eksploatacją, przychodzi czas na wymianę opony i dętki. W tej sytuacji mamy dwie możliwości. Możemy na przykład oddać hulajnogę do specjalisty, który wymieni uszkodzony element, co niestety jest dość kosztowne lub spróbować zrobić to samemu. Jeśli zdecydujemy się na drugą opcję, pojawia się kolejny problem. Jak się za to zabrać? Od czego zacząć? Jak zrobić to nie narażając swojego sprzętu na dodatkowe uszkodzenia? Z tego poradnika dowiesz się, jak zrobić to dobrze.


Wymiana opony i dętki kola tylnego w hulajnodze z serii PRO


Cały poradnik będzie dotyczył hulajnóg Motus z serii PRO (dokładnie modeli PRO 8,5, PRO 10, PRO 10 sport 2020/2021).

Zanim jednak zakasamy rękawy, musimy zwrócić uwagę na najważniejszą rzecz. Odpowiedni rozmiar opony lub dętki. Bez tego, nawet nasze największe starania pójdą na marne. W przypadku hulajnóg Motus PRO jest o tyle łatwiej, że w nazwie każdego z modeli, zawiera się średnica koła w calach. Kupując potrzebny zamiennik, warto jednak sprawdzić wszystko dwa razy, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów podczas procesu wymiany.

Jeśli wszystko się zgadza, można brać się do pracy. W pierwszej kolejności poluzowujemy linkę hamulcową i zdejmujemy zacisk hamulca (w przypadku modelu PRO 8,5 oraz lite, odkręcamy nakrętkę regulującą napięcie hamulca-używamy klucza 14 mm). Następnie odkręcamy błotnik. Nie jest to konieczne, ale znacznie ułatwi dostanie się do kolejnych komponentów. Potem odkręcamy osłonę boczną, chroniącą kabel zasilający. W przypadku modeli PRO 10, PRO 10 sport 2020/2021 poluzowujemy ów kabel, a w przypadku modelu PRO 8,5 odpinamy wtyczkę zasilania silnika. 



Po uporaniu się z zasilaniem czas na śruby na osiach koła. Odkręcamy je, zapamiętując układ podkładek (warto np. zrobić zdjęcie, bo dobrze ułożone podkładki to braku bicia koła podczas jazdy) oraz odkręcamy tarczę hamulcową (w modelach PRO 8,5 i lite nie ma tarczy).



Spuszczamy powietrze z dętki i odkręcamy zewnętrzne śruby felgi. Dzięki temu jesteśmy w stanie zdjąć z hulajnogi ogumienie. W tym momencie warto sprawdzić, czy:

  • wnętrze opony nie ma uszkodzeń, otarć, lub innych oznak, sugerujących konieczność wymiany
  • bieżnik nie jest wytarty
  • nie ma wybrzuszeń, przebić na wylot.


Jeśli któryś z powyższych punktów występuje, konieczna jest również wymiana opony.



Następnie, wyjmujemy z opony zużytą dętkę i wkładamy nową lekko ją podpompowując. Dzięki temu unikniemy uszkodzeń dętki, podczas skręcania felgi. Układamy zestaw na feldze i skręcamy drugą połówkę (uważajmy, aby nie przeciąć dętki). Śruby skręcamy na krzyż, co pozwala na równe rozłożenia naprężeń i docisku.



Najtrudniejsze jest już za nami. Teraz pozostało, złożyć całą hulajnogę. W związku z tym zakręcamy tarczę hamulcową (dotyczy modeli PRO 10, PRO 10 sport 2020/2021), również dokręcając śruby na krzyż. Potem, wkładamy koło w widełki zawieszenia i skręcamy je pamiętając o odpowiednim rozmieszczeniu podkładek na osiach koła. Chowamy kabel zasilający i przykręcamy osłonę boczną.



Po zamontowaniu osłony przykręcamy i regulujemy zacisk hamulca (instrukcja jak to zrobić na naszym blogu), przykręcamy błotnik, pompujemy koło i już, opona oraz dętka zostały wymienione.

Jedyne co teraz pozostało, to wykonanie jazdy testowej z niską prędkością. Jeśli nie zauważamy żadnych niepokojących sygnałów, możemy zwiększyć prędkość i cieszyć się pokonywaniem kolejnych kilometrów. A satysfakcja z pokonywania ich będzie o tyle większa, że sami byliśmy w stanie skutecznie postawić hulajnogę „na koła”.

Wykaz narzędzi:

Pompka z końcówka do zaworów Shradera ( samochodowy)

PRO 8,5 lite:

Klucz Płaski:  14mm , 19mm

Wkrętak „+” PZ2

Imbusy: 3mm , 4mm , 5mm

PRO 8,5:

Klucz Płaski:  14mm , 18mm

Wkrętak „+” PZ2

Imbusy: 3mm , 4mm , 5mm

PRO 10:

Klucz Płaski:  18mm

Wkrętak „+” PZ2

Imbusy:  4mm , 5mm

PRO 10 Sport 2020/2021:

Klucz Płaski:  21mm

Wkrętak „+” PZ2

Imbusy:  4mm , 5mm