Amortyzacja - po co, na co i jaka?

Amortyzacja - po co, na co i jaka? 

       Tak naprawdę po co nam amortyzacja w hulajnodze?  Wiadomo nie od dziś, że zwiększa nasz komfort jazdy samochodem, na rowerze czy właśnie na hulajnodze. Mniej odczuwane drgania, kostka brukowa, kocie łby czy krawężniki.... tak amortyzacja to cichy bohater naszego komfortu. Znamy wiele zalet amortyzacji, ale czy wiemy jakie są rodzaje i kiedy co wybrać? Chyba nie – dlatego dzisiaj przybliżymy Wam rodzaje amortyzatorów w hulajnogach elektrycznych. 

 

Amortyzacja bez amortyzatora? 

       Pierwsza hulajnoga jaka przychodzi nam na myśl to zwykły miejski model, jak np. Motus Scooty 10 2021, i tu pojawia się pytanie czy ona w ogóle amortyzuje jazdę po kostce brukowej? Już spieszymy z odpowiedzią! Owszem amortyzuje 😊 i tu pojawia nam się możliwość amortyzowania bez amortyzatorów. Opony pompowane sprawiają, że przy każdym wjechaniu na krawężnik czy inną niewielką nierówność uginają się pod wpływem nacisku, starając się zamortyzować ten przejazd.  
Musimy brać jednak pod uwagę fakt, iż więcej amortyzują nasze kolana, kręgosłup i nadgarstki, dlatego często nie da się zbyt długo jeździć taką hulajnogę po nierównych trasach. Pamiętaj im większe koło tym lepsza amortyzacja na trasie, dlatego warto wybrać 10 cali 😊  

 
Tutaj nie ma żadnego dodatkowego amortyzatora -> widać tylko oponę, która amortyzuje podczas jazdy

Amortyzacja kontra amortyzator 

       Jak już wiemy, pierwszą opcją amortyzacji są opony pompowane, natomiast wielu producentów proponuje hulajnogi z amortyzatorami. Cała linia Motus PRO jest wyposażona w amortyzatory. Tylko tak naprawdę czym różni się amortyzator od amortyzatora? 
       Mamy do czynienie z dwoma, a tak naprawdę trzema różnymi amortyzatorami w hulajnogach elektrycznych, ale powoli spróbujemy wyjaśnić Ci czym się różnią. 
 

Amortyzatory mechaniczne- to nic innego jak sprężyna, która amortyzuje przejazd przez nierówną trasę. W zależności od modelu możemy wyróżnić takie, które da się wyregulować według własnych upodobań (sprawić, aby zawieszenie było dostosowanie od trasy jaką wybraliśmy) lub takie które mają standardową amortyzację. Jak to działa? Bardzo prosto, przy przejeździe przez np. kostkę brukową sprężyna ugina się (skraca się jej długość), a następnie wraca do pierwotnego stanu.  Dzięki takiemu rozwiązaniu często jazda hulajnogą elektryczną jest zdecydowanie bardziej komfortowa, mniej obciąża kasz kręgosłup, nadgarstki czy kolana.  

 

 

Jak się przypatrzysz, dojrzysz sprężynę znajdującą się zaraz za dekiem. Dzięki niej jazda na hulajnodze staje się przyjemniejsza.


Mamy również amortyzatory hydrauliczne, jest to amortyzacja, która również wykorzystuje sprężynę, lecz jest ona wspomagana kanistrem z płynem lub gazem. W tym przypadku możemy wyróżnić dwa rodzaje, amortyzatorów hydraulicznych regulowane i nieregulowane wyposażone w tłok. Czym one się tak naprawdę różnią? 

W przypadku amortyzatorów hydraulicznych podstawowych składają się one z cylindra, w którym znajduje się tłok. Cała przestrzeń cylindra jest wypełniona gazem lub specjalnym płynem, który wspomaga pracę sprężyny. W przypadku takiej amortyzacji nie mamy możliwości regulacji jej twardości. 
W przypadku amortyzatorów hydraulicznych z możliwością regulacji ich twardości, budowa jest prawie taka sama jak w przypadku poprzedniego rodzaju. Jedyną różnicą jest to, że jest ona wyposażona w dwa cylindry, dzięki którym można regulować pracę amortyzatora, czyli twardość naszego zawieszenia w hulajnodze. 

 

Tutaj gołym okiem można dojrzeć amortyzatory, wewnątrz których mamy cylinder z cieczą lub gazem.

 

Przy wyborze hulajnogi, warto kierować się swoim komfortem i wygodą. Często hulajnogi z amortyzacją są nieco cięższe ze względu na dodatkowe element niż hulajnogi miejski, lecz dają nam inny komfort jazdy. Warto zadbać o swoje zdrowie i nie narażać kolan czy nadgarstków na dodatkowe drgania.